El 10 d’octubre, la Comissió de Peticions del Parlament Europeu va admetre la denúncia interposada pels tallers sobre la situació amb les asseguradores al març. “El Parlament ha instat la Comissió Europea a investigar per a veure què hi ha de cert en el que les associacions van presentar“, així ho ha anunciat Raúl González, consultor de comunicació en automobilitat de MP3 Automoció, durant l’esdeveniment professional en línia que ha celebrat Avanza Motor, “La digitalització i la mobilitat en la postvenda.
La presidenta de la Comissió de Peticions, Dolors Montserrat, ha demanat a la Comissió Europea que investigui el possible incompliment de les normes comunitàries que permeten les males pràctiques de les asseguradores en la seva relació amb els tallers de reparació i, a més, ha traslladat la denúncia a la Comissió de Mercat Interior i Protecció del Consumidor (IMCO) del Parlament Europeu.
Cetraa, Conepa, Ganvam i Fagenauto van presentar el passat 1 de març una denúncia a Espanya a Europa pels abusos de les asseguradores. L’escrit es basava en l’incompliment de quatre Directives comunitàries i diversos articles del Tractat de Funcionament de la UE (TFUE). Aquest escrit ha estat promogut per la UEAC des de l’inici, tal com vam explicar en l’article “La UEAC denuncia les males pràctiques de les asseguradores amb els tallers“.
Alguna cosa que han confirmat les patronals, presents en l’esdeveniment. “Ho puc dir amb un gran somriure. És el triomf de les organitzacions que estem treballant fa més de dos anys, per defensar a milers de tallers“, va afirmar Ana Ávila, secretària general de Cetraa.
“Estem satisfets per aquest nou pas. Estem treballant per a garantir el respecte de les pimes en les seves negociacions amb les grans empreses. El mercat és lliure, les negociacions són bilaterals però demanem respecte per a les petites empreses fonamentalment, ja que ho tenen difícil. Això ocorre amb les asseguradores“, aportava Nuria Álvarez, directora de relacions institucionals i comunicació de Conepa. “Sent prudents cal sentir-se satisfet d’aquest assoliment, és una extraordinària notícia“, va complementar el moderador Raúl González.
“Hem d’estar contents. Tenim una interlocució fantàstica amb les companyies asseguradores però necessitem defensar el compte de resultats. Alguna cosa estarem fent bé quan altres sectors s’estan aproximant a l’automoció per a preguntar-nos què estem fent, ja que tenen també la pressió de les asseguradores, per exemple, el sanitari. Estem fent passets a poc a poc“, opina Jaime Barea, director de desenvolupament de Ganvam. “Faig una invitació als tallers, són 42.000 pimes, que ens han d’ajudar, necessitem aquesta fortalesa que ens donen“.
“Sempre amb els peus a terra, crec que és un pas important del que això s’obre. Que se li posi noms i cognoms. No sols ocorre a Espanya, sinó que hem estat parlant amb els nostres col·legues d’altres països europeus. Ens consta que l’associació de tallers més important de França, ha validat aquesta acció que hem posat en marxa. Tots a Espanya tenim aquests problemes amb les companyies d’assegurances. Veurem com va evolucionant això en els pròxims mesos“, explica César Sanz, secretari executiu de Fagenauto.
“Això no va de ningú contra ningú. Això va que s’estableixi un preu just entre carrosseria i asseguradores, que ara com ara no s’estan compensant. De moment es parla d’una cosa preocupant. El futur de les xarxes de reparació depèn del fet que problemes com aquest trobin solució“, conclou el secretari executiu de Fagenauto.
Les pràctiques qüestionades
- Fixació dels preus hora de la mà d’obra de les reparacions “sense respectar l’establert pel taller en funció dels seus costos i estructura empresarial”.
- Confecció dels barems, amb els quals es realitzen les valoracions de les reparacions, per empreses vinculades o participades per les asseguradores que “no s’ajusten al cost real de la reparació ni en temps ni materials”.
- Dependència econòmica dels perits “no permet garantir que actuïn amb estricta objectivitat a l’hora d’avaluar els danys tant en la seva qualificació com en les hores a emprar en la reparació i fixar el preu/hora de la mà d’obra”.
- Possible col·lusió tàcita entre asseguradores (realització de pràctiques similars per totes elles), “alterant el mercat espanyol de reparacions i afectant negativament l’equilibri entre els seus components”.
- Imposició als tallers per part d’algunes asseguradores dels proveïdors de recanvis o el tipus de peces o materials a instal·lar.
- Comercialització de pòlisses que obliguen els clients a portar el seu vehicle a reparar a un taller determinat per l’asseguradora.
- Readreçament als assegurats perquè reparin en els tallers designats per les asseguradores (sense ser una condició establerta en la pòlissa) “donant-los informacions que no són certes, sobre el taller al qual preveuen acudir o al qual han acudit per a reparar el seu vehicle”.
Cetraa, Conepa, Ganvam i Fagenauto recorden que segueix oberta la recollida d’adhesions a aquesta denúncia a tots els ciutadans (professionals de la reparació o no) que comparteixin amb les associacions la seva disconformitat amb la relacions abusives entre asseguradores i tallers de reparació.