GAC-Logo-Automocio
public

Els tallers d’automoció facturen un 20% menys al 2020

La facturació dels tallers espanyols de reparació i manteniment de vehicles durant 2020 va aconseguir els 10.120 milions d’euros. Aquesta xifra suposa un 20% menor que l’aconseguida durant l’exercici anterior, segons estimacions de CONEPA, Federació Espanyola d’Empresaris Professionals d’Automoció -de la qual la UEAC n’ostenta la vicepresidència-.

L’any va començar amb una certa alegria i creixement acumulat superior al 2 per cent en referència a la comparativa dels dos primers mesos 2019/2020. Però, entre el 15 de març, data d’inici de l’Estat d’Alarma, i el 30 d’abril, van deixar d’acudir al taller el 90% dels turismes i motocicletes que ho haguessin fet en condicions normals. Per aquest motiu, l’activitat dels centres només va ser del 10%. Per part seva, les visites de vehicles comercials i industrials als centres de serveis de l’automòbil van caure un 60%.

Els mesos de maig i juny van ser de lenta però contínua recuperació, que es va accelerar a partir del final de l’Estat d’Alarma, i es va confirmar el mes de juliol, el millor de l’any per al sector. Malgrat tot, les vendes dels tallers durant l’estiu 2020 van ser un 5 per cent inferiors a les aconseguides en el període estival de 2019.

Període inestable

Durant l’últim quadrimestre, l’evolució dels tallers va estar marcada per la irregularitat. Setembre va registrar activitat no llunyana a la del mateix mes de l’exercici anterior, mentre que octubre va quedar lluny de les moderades previsions del sector. Els professionals de l’automoció confiaven que el desè mes de l’any ajudaria a esmorteir l’impacte anual deixant-lo en el seu conjunt per sota del 20 per cent de caiguda acumulada, un objectiu no aconseguit. Novembre i desembre van resultar mesos molt tranquils, en línia amb el seu comportament tradicional.

Segons el treball d’evolució del sector durant l’any de CONEPA, realitzat per les seves entitats membre i els resultats de la qual han estat acarats amb els de diferents col·lectius vinculats a la postvenda, no s’aprecien grans diferències entre les diverses especialitats del taller: carrosseria i electromecànica presenten comportaments bastant semblants i llastrats en tots dos casos clarament per les limitacions a la mobilitat durant tot l’any, el descens en el quilometratge i la falta de confiança dels consumidors sobre l’estabilitat dels seus ingressos.

El nombre d’operacions realitzades pels tallers, un altre dels factors contemplats per CONEPA en el seu estudi, va experimentar una reculada del 17%, la qual cosa indica que la factura mitjana per intervenció va caure sensiblement.

Optimisme?

Pel que fa a l’ocupació, per primera vegada en els últims anys es produeix un descens significatiu d’aquest, entorn del 3,5 per cent. En números absoluts això representa que els tallers han deixat d’ocupar unes 5.500 persones durant 2020. En finalitzar l’any, uns 146.500 professionals treballaven en empreses dedicades a la reparació i venda d’automòbils. La quantitat seria molt menor si el sector no hagués comptat amb el paraigua dels ERTO, considerats com la seva principal taula de salvació durant la pandèmia.

Quan es tracta de parlar de futur, CONEPA destaca l’estat d’incertesa. Un exemple clar d’això: aquest treball d’anàlisi de l’any entre els tallers es va realitzar en dues etapes: durant els 15 últims dies de desembre, les previsions sobre 2020 van ser clarament optimistes; les recollides en els primers 15 dies de gener presenten un panorama molt diferent, producte dels nous anuncis de restriccions a la mobilitat i dels danys ocasionats pel temporal de neu i fred.

Altres notícies

GAC-Logo-Automocio

Eines d'accessibilitat