GAC-Logo-Automocio

Creixen els robatoris de catalitzadors de vehicles

· La guerra d’Ucraïna fa disparar els preus dels metalls que composen aquesta peça dels vehicles

El catalitzador, també conegut com a convertidor catalític, és un dispositiu metàl·lic que forma part del sistema de fuita del vehicle. La seva principal funció és la de modificar químicament els components dels gasos del tub d’escapament perquè aquests siguin menys contaminants. Tot i que el seu ús pugui semblar prescindible, aquest element és obligatori en tots els vehicles de combustió interna, en els gasolina des del 1992 i en els dièsel des del 1997.

Però, per què els lladres estan interessats en aquesta peça? La resposta és pels metalls que porta en el seu interior: pal·ladi, rodi i -el més valorat- platí. Segons informa Europa Press, aquest últim “es tracta d’un metall de transició blanc grisenc, preciós, pesat, mal·leable i resistent”, molt valuós en el mercat negre en ser utilitzat en diferents sectors: automoció, indústria química, electricitat i electrònica, fabricació de vidre, refinat de petroli i indústria mèdica i biomèdica. “El platí és més rar, més pesat, i per tant, més car que l’or, per la qual cosa és usat en col·leccions de joieria d’alta qualitat”.

Com es produeix el robatori?

El capità David Aguilar de la Unitat Tècnica de Policia Judicial de Guàrdia Civil explica que generalment es tracta de robatoris en vehicles estacionats en la via pública o en garatges particulars, que es produeixen normalment en horari nocturn. També es cometen robatoris en desballestaments i/o centres de reciclatge. “Per a perpetuar el delicte, els autors, una vegada han localitzat el vehicle, es llisquen per sota d’aquest i depenent de l’altura d’aquest, si cal, fan ús d’elevadors. Mitjançant l’ús d’eines de tall (com radials petites, serres elèctriques, artefactes amb cadenes i fulles de tall, etc.) separen la caixa del convertidor catalític del tub d’escapament”.

Consells per evitar el robatori dels catalitzadors

  1. Òbviament, sempre que sigui possible, aparcar el cotxe en un garatge o a l’interior d’una propietat privada. Els lladres tindran més difícil accedir i robar la peça.
  2. Si s’ha de deixar al carrer, evitar estacionar el cotxe en llocs solitaris, apartats i poc il·luminats.
  3. No aparcar amb dues rodes pujades en la vorera, perquè eleva el cotxe sobre el sòl i facilita l’accés a les peces sota la carrosseria. Aquest consell està indicat sobretot als vehicles d’altura normal, perquè els SUV o tot terreny, per la seva major altura, tenen ja més exposats els baixos.
  4. Marcar el catalitzador gravant-lo amb la matrícula del vehicle o el VIN (Vehicle Identification Number), una sèrie de 17 dígits que identifiquen el vehicle com si fos el seu DNI, dificultant d’aquesta manera la posterior venda de peces en el mercat negre.
  5. Pintar el catalitzador amb alguna pintura estrident que el diferenciï a simple vista d’una peça original. Així, el lladre tindrà més difícil la seva revenda posterior i igual desisteix de les seves intencions. La pintura, això sí, ha de ser calorífica i resistir altes temperatures.
  6. Instal·lar en el taller una planxa inferior protectora que, encara que no evitarà el robatori al 100%, sí que servirà com mig dissuasiu en complicar l’accés i les labors de desmuntatge del catalitzador, que portarà bastant més temps.

Altres notícies

GAC-Logo-Automocio

Herramientas de accesibilidad